Is de hoeveelheid melodiën een keer op?

Met de noten van vandaag de dag kan ontzettend veel verschillende melodiën gemaakt worden. Toch zijn we al erg lang bezig met muziek maken, dus lijkt me logisch dat we een keer geen unieke melodiën kunnen maken? Of is dit geen logische redenatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deja Vu...

Antwoorden (3)

Neen, dat raakt nooit op. Er zullen altijd variaties mogelijk blijven. Vergelijk het maar met ons alfabet. Met 26 letters maakt men oneindig veel teksten. In liedjes zitten ook nog pauzes en verschillende ritmes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als amateur musicus heb ik deze vraag wel eens eerder te horen gekregen. En ook al klinkt het als een goede vraag, wanneer je de mogelijkheden logisch bekijkt moet je een uitputting van melodieën toch uitsluiten.
Het venijn zit hem in de verschillende variabelen die je als componist tot je beschikking hebt. Allereerst natuurlijk toonhoogte, daarnaast de lengte van iedere toon, de lengte van de melodie als geheel kan verschillen, en de mogelijkheid om een rust (stilte) als toon in te voegen moet je met elkaar vermenigvuldigen.

Helaas kan ik het niet voordoen, maar als je een wiskundige alle mogelijkheden van een melodie van twee maten laat berekenen krijg je zeker een astronomisch getal. Daarna kun je weer besluiten de maatsoort aan te passen (bv. 3/4 = wals), of een maat extra toe te staan waarna je opnieuw een astronomisch getal krijgt.

Een volgende mogelijkheid is om dezelfde melodie met andere akkoorden of bastonen te begeleiden waardoor hetzelfde melodietje een compleet ander karakter krijgt. Het getal wordt nu helemaal gigantisch.

Of het aantal pakkende melodietjes aan het opraken is is moeilijk in te schatten. Als ik naar MTV kijk heb ik echter de indruk dat het niet aan melodietjes ontbreekt, maar aan inspiratie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wel. Als je echter kijkt naar instrumenten zoals de theremin en de viool (of geluiden uit de natuur) dan kun je namelijk nog buiten de niet-valse tonen. Als je bedenkt dat een melodie door alle instrumenten en dingen die geluid maken tegelijkertijd uitgevoerd kunnen worden is het moment dat alles al eens is gespeeld een stuk kleiner.