Waarom zit er op mobiele telefoons geen knijpkat-ding zoals je bij sommige zaklampen hebt?

Ik gebruik mijn mobieltje zeer zelden, maar juist als ik het ding eens een keer nodig heb is hij natuurlijk leeg. Waarom zit er niet zo'n knijpkathendeltje aan; dan zou je nooit meer problemen met de stroomvoorziening op cruciale momenten hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stel het voor aan een groot mobieltjes-fabrikant en wordt rijk. (knijpkat bij de Wibra voor 1,50 euro)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk idee, en ook logisch. Ik weet wel dat er zonne-energie mogelijkheden zijn voor een gsm, maar ja de zon schijnt niet altijd:-/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een strak plan. Maar dan wel eentje die de energie ook opslaat, anders belt het zo lullig. En je moet er denk ik rekening mee houden dat de mobieltjes wel weer zo groot worden als begin jaren 90.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die knijpkatzaklampen slaan de energie op. Je knijpt een paar keer en voila. Ik heb een ouderwets dikke mobiel; dichtgeklapt is hij wel 2 cm dik. Stoort me helemal niet en is juist daardoor ook makkelijk terug te vinden in mijn tas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er aan 'bij de Action en Xenos enzo heb je wel eens van die goedkope knijpkatjes, maar die hebben gewoon stiekem ook een batterijtje hoor., En als dat leeg is, laadt er niks meer op. Alleen tijdens het knijpen heb je dan nog licht. En ja, voor mij is het ook geen enkel probleem hoe groot een telefoon is : hoe groter, hoe beter ; vind ik hem nog eens ergens terug.
(p.s. ik heb geen mobieltje, maar STEL ik had er een ;) )

Het beste antwoord

Door de knijpkatfunctie zou een tegenwoordige mobiel, waarbij juist het design zo dun mogelijk moet zijn, weer te fors worden. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld wel een extra accu die door een knijpkat opgeladen kan worden en waar je je mobiel via een kabeltje mee zou kunnen verbinden.
Ik heb zelf een 2800mAh solar accu. Die kun je eventueel via de usb volledig opladen, maar ook door hem in de zon te leggen. Met 1 lading in die accu kan ik mijn foon 2 keer volledig opladen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Knijpkatten die telefoons opladen zijn er natuurlijk wel, maar jij doelt echt een ingebouwde combinatie. Hierbij zie ik echter een cruciaal probleem: Omvang van de dynamo nodig om voldoende stroom op te wekken.

Telefoons van tegenwoordig zitten al behoorlijk vol. Een knijpkat toevoegen zou de telefoon onnodig dik maken. Wat misschien wel zou kunnen is een hoesje; net zoals je die hebt met extra accu's.

Ik zie er helaas weinig toekomst in. Accu's zijn vaak erg goed of mensen hebben altijd wel een oplader bij de hand. De gedachten gang is goed, dus hou die vast :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat mobiele telefoons zo compact mogelijk moeten zijn en het gebruiksgemak voorop staat, mensen willen niet eerst nog eens hun eigen stroom op moeten wekken voordat ze hun mobiel kunnen gebruiken.
Teven denk ik dat de markt voor een mobiel met ingebouwde knijpkat zó klein is dat het simpelweg niet rendabel zou zijn voor fabrikanten om hier aan te beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil die knijpkatfunctie aan mijn mobieltje niet als standaard stroomopwekker maar voor de noodgevallen wanneer je op straat ineens je mobiel nodig hebt maar hij leeg blijkt. Een gewone oplader in je tas helpt dan ook niks. Ik zie me nog niet bij iemand aanbellen om te vragen of ik even stroom mag tappen. :-) En zo omvangrijk hoeft een mobiel er mijns inziens niet van te worden. Die knijpkat-zaklampen van de Wibra zijn ook niet zo groot.
Dan zouden we weer teruggaan naar model koelkast en dat is momenteel geheel en al uit den boze. Jouw idee is wel leuk overigens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een koel glaasje cola light uit mijn mobiele koelkast lijkt me nooit weg. :-):-)
Zoals al werd aangegeven word het concept erg log maar dat is wel op te jagen door het " oplaadmechanisme" aan te passen.
Je wekt stroom op door een magneet door een spoel te bewegen, dit kan roterend maar ook lineair, je beweegt de magneet dan door een langere buis op en neer.
Dit zal veel minder ruimte innemen maar wel een beetje raar ogen als iemand zijn telefoon op zit te laden door het ding 10 minuten te schudden ;-)
Het probleem dat volgens mij wel ontstaat is dat die magneet allemaal storingen in de elektronica oproept en dat je mobiel daar erg onbetrouwbaar van word. De oude mobieltjes zullen daar waarschijnlijk wel een stuk beter tegen kunnen dan die mini-laptops van tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de antwoorden hierboven wordt ingegaan op de afmetingen die dat zou innemen. Dat is nog wel op te lossen. Het echte probleem is dat je onvoldoende energie kunt opwekken met je handen. Je zou uren moeten 'knijpen' voor een paar belminuten. Tegen die tijd heb je kramp in je handen. Met een lampje gaat het nog net, maar het houdt echt niet over. In de verduisterde periode in de tweede wereldoorlog waren ze populair, de knijpkatten, er waren geen batterijen en het was pikdonker.
escape
11 jaar geleden
Naast alle ander nadelen zoals de grote
wekt een knijpkat ook wissel spanning op en geen gelijk stroom
een gelijkrichter zou er dan ook nog bij moeten worden ingebouwd en het verbruik daarvan maakt het gewoonweg niet rendabel
er zijn wel zonnecellen die kunnen helpen maar ook heb je dan een groter oppervlakte nodig die je simpelweg niet hebt
capthavoc