Wanneer neem ik het best een multivitamine als je tevens een maagzuurremmer moet gebruiken?

Hallo,

ik gebruik zo'n 9-tal maanden elke ochtend op een nuchtere maag 1 Omeprazole van 20mg.

Nu echter wil ik een multivitamine gaan gebruiken en ergens heb ik gelezen dat je de multivitamine 12 uur later na de inname van de Omeprazole het best gebruikt omdat de maagzuurremmers de opname van de vitaminen en mineralen zouden belemmeren...

Klopt dit? Indien niet, wanneer (op welke tijdstip van de dag) neem ik dan die multivitamine het beste in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Vraag dit aan de apotheek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je al begonnen met hardlopen / joggen?

Het beste antwoord

Ik denk eigenlijk niet dat het uitmaakt op welk tijdstip je het inneemt. Van protonpompremmers zoals omeprazol (en trouwens ook andere zuurverlagende middelen) is vooral bekend dat het de opname van vitamine b12 verminderd, en ook foliumzuur, ijzer, beta-carroteen en vitamine C wordt wel eens genoemd. Maar omeprazol werkt zo'n 24 uur, en de opname van o.a. b12 wordt verminderd doordat het de zuurgraad van de maag wijzigt. Dat doet het dus 24 uur per dag, en het tijdstip van inname maakt dan dus echt niet uit.

Gebruik je de vitaminen op voorschrift van een arts, of in overleg met een diëtist? Leg dan daar je vraag eens voor. Anders lijkt het me een mooie vraag voor je apotheker, maar volgens mij maakt het weinig uit. Als je bekend bent met lage of laag-normale vitamine B12-waardes, is het bij langdurig gebruik of gebruik in hoge doseringen van middelen tegen maagzuur misschien verstandig om dat eens in de zoveel tijd even te laten controleren. Vraag het eens aan je huisarts.